Binnen 5 minuten geregeld
Het scherpste tarief
Klantbeoordeling van 9,3
witte bestelauto
Home » Schadeverhaalservice

Schadeverhaalservice

Schade aan je bestelauto en niet Allrisk verzekerd? De Poliscounter Schadeservice helpt bij het verhalen van je schade op een aansprakelijke tegenpartij!

Voor een berekening van de premies hebben we de postcode van de hoofdbestuurder nodig. Bij particulier gebruik dient de jongste bestuurder woonachtig te zijn op het zelfde adres als de aanvrager. Bij zakelijk gebruik kunt u hier de postcode van het bedrijf invullen.
In twee minuten geregeld

Binnen 5 minuten geregeld.

Het scherpste tarief.

Meteen dekking.

Al meer dan 110 jaar helder, transparant & eerlijk advies

Voor meer dan 800.000 klanten verzorgen we helder, transparant & eerlijk advies.
8.3
Op basis van 3696 beoordelingen 93% beveelt ons aan.

Alles over hulp bij schade

Gelukkig hebben de meeste mensen niet vaak te maken met schade. Het verhalen van een schade is daarom voor veel mensen onbekend terrein. Als je dan toch bij een schade betrokken bent, wil je goed geholpen worden en er zo min mogelijk omkijken naar hebben. Wanneer iemand anders schade aan je bestelauto veroorzaakt wil je dat die schade op de aansprakelijke partij wordt verhaald.

Heb je geen Allrisk bestelautoverzekering? Dan biedt je eigen verzekeraar geen dekking voor de schade. Wij helpen je dan om de schade op de tegenpartij te verhalen.

Stappenplan voor het verhalen van je schade

Naast schade aan je bestelauto kan er ook gevolgschade zoals kosten voor vervangend vervoer of gemiste inkomsten worden geclaimd op de tegenpartij.

Van tevoren is niet te zeggen hoe snel een schade kan worden verhaald. Dit is afhankelijk van de werkvoorraad van de verzekeraar van de tegenpartij en hoe snel de tegenpartij de schade bij diens verzekeraar meldt.
Gemiddeld duurt het verhalen van de schade op een Nederlandse tegenpartij drie tot zes weken.

icoon

Schade melden

Je meldt de schade bij Poliscounter gemakkelijk via de mail of de polismap en stuurt ons een volledig ingevuld en door beide partijen ondertekend schadeformulier toe. Mochten er foto’s van de schade zijn gemaakt dan stuur je deze ook mee. Wij controleren of de schade op de tegenpartij kan worden verhaald.

icoon

Vrije keuze herstelbedrijf

Gezien er vanuit je eigen verzekering geen dekking voor de schade is, is er ook geen sturing naar aangesloten herstelbedrijven. Je kunt daarom altijd kiezen voor een hersteller die jouw voorkeur heeft, zonder dat dit invloed heeft op de hoogte van de uitkering.

icoon

Inschakelen expertise

Afhankelijk van de omvang van de schade moet er expertise worden ingeschakeld. Bij kleinere schades is het aanleveren van een gespecificeerde schadecalculatie voldoende. Wij laten je weten of expertise nodig is. Als dit nodig is zullen wij met jou afstemmen waar en wanneer dit kan plaatsvinden.

icoon

Ontvangst schadecalculatie of expertiserapport

Na ontvangst van de gespecificeerde schadecalculatie of het expertiserapport stellen wij de tegenpartij aansprakelijk.

icoon

Opvolgen schadedossier

Wij zorgen voor een actieve opvolging van het schadedossier. Dit betekent dat wij zelf contact opnemen met de tegenpartij wanneer een dossier te lang blijft liggen. Als er meer bekend is over de stand van zaken in een dossier, stellen wij je hiervan op de hoogte.

icoon

Overmaken schadebedrag

Wanneer de schade op de tegenpartij is verhaald maken wij het schadebedrag aan jou over.

Klantervaringen

Dit is wat onze klanten over ons zeggen

Met het overstappen van verzekering invb met andere auto
Albert Ras
zeer goede service, goed contact, snelle reactie op berichten, naast de bestelwagenverzekering nog vele andere opties, zeer gunstige prijzen, raad ik aan
Rafal
Snelle afhandeling ik ben tevreden
Hassan
Had al een afspraak voor een koop van een auto. Verzekering. Alleen assurantie was al dicht. Hier zo geregeld en prijs conform
Raymond
Heel prettig ervaren , heel snel een reactie terug een soort super
Danny
Snel een verzekering kunnen afsluiten gelijk goedgekeurd en goedkoop super
Remco stal
Gewoon goed
Frans
Alles goed en snel geregeld
Wojciech
Mijn ervaring is heel erg goed bij dit bedrijf
Aly

Veelgestelde vragen over onze service

De meest voorkomende vragen aan onze helpdesk beantwoorden we op de website. Staat jouw vraag er niet bij of heb je een specifieke wens? Bel ons dan of stuur een bericht. We gaan je dan zo snel mogelijk helpen!

Wat is belangrijk bij het verhalen van een schade op de tegenpartij?

Je hebt via 123Bestelautoverzekering een bestelautoverzekering afgesloten met een WA of WA-Beperkt Casco dekking. Deze verzekeringsvormen bieden geen dekking als je schade hebt door een aanrijding die door de tegenpartij is veroorzaakt. Onze schadeverhaalservice helpt je bij het verhalen van een schade op de tegenpartij. Hieronder lees je wat er belangrijk is voor het verhalen van je schade op een aansprakelijke tegenpartij.

Meld je schade zo snel mogelijk

Allereerst is het belangrijk om de schade zo snel mogelijk bij ons te melden. Daarnaast is het ook van belang dat je alle benodigde stukken zo volledig mogelijk aanlevert. Zo is de kans het grootst dat de schade kan worden verhaald en duurt de afwikkeling van de schade zo kort mogelijk.

Welke stukken moet ik allemaal aanleveren?

Het is belangrijk dat er snel een schadeformulier wordt toegestuurd. Door het schadeformulier volledig in te vullen is het voor ons duidelijk hoe de schade is ontstaan. Wanneer beide partijen het schadeformulier hebben ondertekend geven zij daarbij aan het eens te zijn met wat er op het schadeformulier staat beschreven. Als de toedracht duidelijk is en het schadeformulier door beide partijen is ondertekend zal er geen discussie ontstaan over de toedracht. Naast een schadeformulier is het handig om foto’s van de schade te maken. Dit gaat niet alleen om foto’s van je eigen bestelauto, maar ook om foto’s van het voertuig van de tegenpartij en van de locatie. Zo is de situatie ter plekke het meest duidelijk. Als er getuigen zijn, noteer hiervan dan de namen en contactgegevens. Een verklaring van een getuige kan het verschil maken wanneer er discussie bestaat over de aansprakelijkheid.

Aan welke voorwaarden moet zijn voldaan?

Er moet sprake zijn van aansprakelijkheid van de tegenpartij. Als dit wordt aangetoond met de aanwezige stukken, zoals bijvoorbeeld een schadeformulier, kan de schade zonder problemen worden verhaald. De omvang van de schade moet daarnaast worden onderbouwd met een schadecalculatie of een expertiserapport.

Wil je je bedrijfsauto tegen aanrijding verzekeren?

Heb je een bedrijfsautoverzekering afgesloten zonder dekking voor aanrijdingsschade en wil je de dekking uitbreiden?’ Neem dat contact met ons op. Wij kunnen de dekking voor je uitbreiden naar WA-Casco (All-risks). Uiteraard geldt hierbij dat het niet mogelijk is om de dekking uit te breiden als er al een schade heeft plaatsgevonden.

Hoelang duurt het voordat de schade is verhaald?

Van tevoren is niet exact te bepalen hoe lang het verhalen van je schade duurt, omdat dit per geval verschilt. Wanneer je geen bestelautoverzekering met een WA-Casco dekking hebt afgesloten dan biedt je eigen verzekeraar geen dekking voor de aanrijdingsschade. Je kunt de schade alleen verhalen op de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering van de aansprakelijke tegenpartij. Dit betekent dat je bij het verhalen van een schade afhankelijk bent van de tegenpartij en zijn verzekeraar. Gemiddeld duurt het verhalen van een schade ongeveer 3 weken. Heeft de tegenpartij de schade niet bij zijn eigen verzekeraar gemeld, of heeft die verzekeraar een grote werkvoorraad? Dan betekent dit dat het verhalen van een schade langer gaat duren. Hier hebben wij helaas geen invloed op.

Wat gebeurt er als de tegenpartij niet mee werkt?

Het kan voorkomen dat de tegenpartij niet mee werkt en de schade niet meldt bij zijn eigen verzekeraar. Een verzekeraar zal een schade niet zomaar afwikkelen wanneer diens verzekerde de schade nog niet bij hen heeft gemeld. Daarom wordt door de verzekeraar altijd even de tijd gegeven aan diens verzekerde om de schade te melden. Wanneer de tegenpartij de schade niet meldt kan de verzekeraar niet eindeloos lang blijven wachten. Jij wordt hier immers door benadeeld. Daarom is wettelijk vastgelegd dat een verzekeraar binnen 3 maanden nadat zij aansprakelijk is gesteld moet onderbouwen of zij de aansprakelijkheid kan erkennen. Op die manier blijf je niet zelf met je schade zitten als de tegenpartij niet meewerkt. Het kan daardoor wel langer duren voordat je schade kan worden verhaald.

Wat als een schade niet kan worden verhaald?

In sommige gevallen kan een schade niet worden verhaald. Bijvoorbeeld wanneer een tegenpartij een andere lezing heeft of niet mee werkt en er onvoldoende bewijs is om de aansprakelijkheid van de tegenpartij aan te tonen. Het kan ook voorkomen dat de tegenpartij aansprakelijkheid deels erkend. In dat geval kan alleen dat deel van de schade worden verhaald. Wanneer aansprakelijkheid volledig wordt afgehouden zijn er geen verhaalsmogelijkheden, wat betekent dat de schade niet kan worden verhaald. Je zult in dat geval de schade op eigen kosten moeten laten herstellen.

Heeft dit gevolgen voor mijn eigen verzekering?

Wanneer je bestelauto niet verzekerd is voor aanrijdingen en de schade aan jouw bestelauto niet kan worden verhaald op de tegenpartij, dan is de schade niet van invloed op de schadevrije jaren. Er wordt dan ook geen schade op een bedrijfsautoverzekering geclaimd.

Een schade is alleen van invloed op de schadevrije jaren wanneer jezelf schade aan iemand anders hebt veroorzaakt of wanneer er een schade wordt geclaimd op je eigen verzekering voor een aanrijding of vandalismeschade welke niet te verhalen is op een tegenpartij.

Binnen welke termijn moet ik mijn schade melden?

Een schade kan je het best zo snel mogelijk melden. Mocht je in verband met drukte niet toekomen aan het aanmelden van de schade? Dan is het geen probleem als je dit een wat later doet.

Wat zijn de gevolgen als ik dit niet op tijd doe?

Als het lang duurt voordat een schade wordt gemeld, kan het lastiger worden om een schade te verhalen. Des te langer het duurt voordat een schade wordt gemeld, des te groter de kans dat er in de tussentijd meer of andere schade is ontstaan bij een ander voorval. Wanneer er een lange tijd overheen gaat voordat de schade wordt gemeld zal bij de tegenpartij de vraag ontstaan waarom dit zo lang heeft geduurd. Als dit niet goed kan worden onderbouwd kan er discussie ontstaan over bijvoorbeeld de hoogte van de ingediende vordering of over de betrokkenheid van de tegenpartij.

Kan ik gebruik maken van Directe Schadeafhandeling (DSA)?

Vanaf juli 2021 is de directe schadeafhandeling van kracht. Dit is een manier van afwikkelen van de schade via de eigen verzekeraar wanneer je eigen voertuig niet allrisk verzekerd is. Nadat is beoordeeld of aan de voorwaarden van DSA is voldaan krijg je de schade vergoed van je eigen verzekeraar. Daarna wordt de schade op de tegenpartij verhaald. Dit was bij aanvang alleen van toepassing op personenauto’s en is per april 2023 uitgebreid met campers en motoren. Voorwaarde is dat het voertuig particulier moet worden gebruikt. Eigenaren van een bestelauto kunnen momenteel nog geen gebruik maken van de Directe Schadeafhandeling via de eigen bestelautoverzekering.

Hoe verloopt de afwikkeling van een schade als ik geen gebruik maak van DSA?

Poliscounter helpt je bij het verhalen van een schade als je niet van DSA gebruik kan of wil maken. Wij bieden je een gratis verhaal schadeverhaalservice waar je gebruik van kunt maken als de tegenpartij schade aan jouw bestelauto heeft veroorzaakt en je hier niet voor verzekerd bent.

Wanneer verhalen via DSA en wanneer via de schadeverhaalservice?

Als de mogelijkheid bestaat om af te wikkelen via DSA, zullen wij je hierover informeren. Je kan dan zelf kiezen om hier wel of geen gebruik van te maken. Voldoe je niet aan de voorwaarden of wil je niet via DSA afwikkelen? Dan kan je gebruik maken van de schadeverhaalservice.

Hoeveel kost het om de schade op de tegenpartij te verhalen?

Er zijn voor jou geen kosten verbonden aan onze verhaalservice. Het betreft een gratis service die je  ontvangt als je een bestelautoverzekering bij ons afsluit. Nadat je de schade bij ons hebt aangemeld zullen wij beoordelen of de schade te verhalen is. Wanneer wij verhaalsmogelijkheden zien, zullen wij je helpen om de schade op de tegenpartij te verhalen. Ook wanneer het niet lukt om de schade te verhalen zullen er hier geen kosten uit volgen. De administratiekosten die wij maken verhalen wij op de tegenpartij.

Hoe wordt de omvang van een schade bepaald?

Afhankelijk van de hoogte van de schade kan een schade worden afgewikkeld via een schadecalculatie van een hersteller of wordt de schade vastgesteld door een expert. Bij een kleine schade is een goed onderbouwde schadecalculatie en foto’s van de schade meestal genoeg om het schadebedrag te onderbouwen. Om discussie over de omvang van een schade te voorkomen, wordt er bij een groter schadebedrag expertise ingeschakeld. Expertise vindt plaats bij een hersteller naar keuze en op een datum die jou uitkomt. Wij spreken van tevoren met elkaar een locatie en datum met jou af en regelen daarna expertise. Nadat wij het expertiserapport of de schadecalculatie hebben ontvangen stellen wij de tegenpartij aansprakelijk.

Hoe zit dat met aanvullende kosten die ik lijd als gevolg van de schade?

Naast de materiële schade aan je bestelauto kan je bij een aanrijding natuurlijk ook nog andere schade oplopen. Misschien moet je gebruik maken van vervangend vervoer of kan je door het ongeval tijdelijk niet werken. Ook kan het zijn dat er goederen of persoonlijke eigendommen in je bestelauto lagen die bij de aanrijding beschadigd zijn. Als je deze kosten niet op een aanvullende bestelautoverzekering als de schadeverzekering voor inzittenden of de eigen vervoerverzekering hebt verzekerd dan zal je deze kosten op de aansprakelijke tegenpartij moeten verhalen. Wij kunnen je helpen bij het verhalen van deze kosten.

Wat gebeurt er wanneer de tegenpartij de aansprakelijkheid afwijst?

De verzekeraar van de tegenpartij kan de aansprakelijkheid (deels) afwijzen als zij hier aanleiding voor zien. Wij beoordelen de afwijzing en vragen eventueel meer informatie bij jou op.

Als wij het niet eens zijn met de afwijzing van de tegenpartij zullen wij onderbouwen waarom en de tegenpartij verzoeken om alsnog over te gaan tot erkenning van aansprakelijkheid. Het is dan mogelijk dat aansprakelijkheid alsnog wordt erkend. Gebeurt dit dan nog niet en zijn er geen argumenten meer die deze stelling zouden kunnen veranderen, dan kan de schade niet worden verhaald. Je kan de schade dan op eigen kosten laten repareren.

Omdat wij de schadeverhaalsservice enkel aanbieden als gratis service in aanvulling op je bestelautoverzekering stopt onze dienstverlening als wij geen mogelijkheden (meer) zien om de schade te verhalen op de tegenpartij.

Hoe kan aansprakelijkheid van de tegenpartij worden aangetoond?

Aansprakelijkheid wordt wettelijk geregeld. Er wordt hierbij voornamelijk gekeken naar het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Hierin staat bijvoorbeeld geschreven dat van rechts komend verkeer voorrang heeft. Dit moet dan nog wel worden aangetoond middels een schadeformulier en/of beelden van de schade of een verklaring van een getuige.

Hoe kan ik de voortgang van mijn schadedossier volgen?

Wij houden je per e-mail op de hoogte van de voortgang van het schadedossier. Wanneer wij een expertiserapport ontvangen, de tegenpartij aansprakelijk stellen of contact hebben gehad met de tegenpartij over deze schade, dan informeren wij je hierover. Op die manier hoef je zelf niet telkens navraag bij ons te doen naar de stand van zaken. Wij zorgen zelf voor een actieve opvolging van het schadedossier. Wanneer wij of de tegenpartij vragen hebben over de schade laten wij dit je ook weten.

Omdat wij de schadeverhaalsservice aanbieden als gratis service bij de bestelautoverzekering wordt de status van een schadedossier bij de tegenpartij opgevraagd wanneer dit uit onze eigen agendering komt. Op basis van onze ervaring kunnen wij goed inschatten wat een redelijke behandeltijd van een schade bij de tegenpartij zou moeten zijn.

Bij wie kan ik terecht als ik vragen heb over mijn schadedossier?

Het kan natuurlijk zo zijn dat je vragen hebt over de voortgang van het dossier of dat er dingen zijn die je eerder vergeten bent te benoemen. Dan kan je gemakkelijk informatie opvragen bij de schadeafdeling door je vraag per mail te stellen via schade@poliscounter.nl. Als je het fijner vindt om te bellen kan dat ook. Wij zijn te bereiken op 088 – 730 36 36.

Lees meer veelgestelde vragen

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.

neem contact op